Széchenyi 2020: lényeges változtatások a szabályrendszerben

Írta: RollingConsulting
Dátum: március 22, 2016
Kategória: Hírek

A 2016. március 10-én megjelent Magyar Közlönyben a Széchenyi 2020 programozási időszakhoz kapcsolódó szabályrendszert meghatározó rendeletek módosításáról lehetett olvasni. A legfontosabb változtatás, mely minden jövőbeni Széchenyi 2020 pályázót és pályázati támogatásban részesülőt érint a támogatási előleghez kapcsolódik. Meghatározásra került, hogy a biztosítéknyújtási kötelezettség alól mentes közszféra kedvezményezettei részére a támogatási előleg azonnal kifizetésre kerül. Mindezek mellett a projektértékelési-rendszert is érintő változtatások bevezetése mellett határozott a kormány. Ezt követően a Széchenyi 2020 projektek értékelése objektív szakmai szempontok alapján felállított, nyilvános szaknévsorban vezetett állami értékelők útján valósul meg a kormányhatározat alapján.

A 42/2016. (III. 9.) Korm. rendeletet és a 1117/2016. (III. 9.) Korm. határozat nyomán megállapíthatjuk, hogy két fő terület került módosításra a kormány döntése által, egy részről a 2014-2020-as programozási időszak támogatások felhasználásáról szóló rendszer, más részről a projektértékelési rendszer.

A 42/2016. (III. 9.) kormányrendelet intézkedései:

Lényegében a kormány az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI. 5.) Korm. rendeletet egészíti ki a 2014-2020 programozási időszakra vonatkozóan két jelentős intézkedéssel:

1. Ha a pályázó a támogatási kérelem benyújtásával egyidejűleg vagy a szerződéskötési folyamat során az előlegigénylési kérelmét és dokumentációit benyújtotta, akkor a biztosítéknyújtási kötelezettség alól mentes közszféra szervezet kedvezményezett számára az előleg azonnali kifizetésre kerül a támogatási szerződés megkötését követően.

2. A támogatási előleg mértéke és összegen nem lépheti át a megítélt támogatás összegének:

  • 25%-át, de legfeljebb egymilliárd forintot,
  • belföldi természetes személy, mikro-, kis- és középvállalkozás, közszféra szervezet, civil szervezet, egyházi jogi személy, nonprofit gazdasági társaság és köztestület kedvezményezett esetén 50%-át, de legfeljebb egymilliárd forintot,
  • kutatás, műszaki fejlesztés esetén 75%-át, de legfeljebb egymilliárd forintot,
  • EMVA forrás esetén 50%-át.

Meglátásunk szerint fenti változás mindenképpen pozitív, hiszen jelenleg az előlegigénylési kérelmek elbírálása a szükségesnél hosszadalmasabb. A változás révén ez az idő jelentősen lerövidülhet, hiszen nem szükséges megvárnia a pályázóknak a Támogató Okirat kibocsátását, vagy a Támogatási szerződés hatályba lépését. Kérdés, hogy a gyakorlatban mennyire sikerül fentieket gördülékenyen megvalósítani, hiszen ehhez az online pályázói felületet (EPTK) lenne szükséges minél hamarabb oly módon fejleszteni, hogy az előleg igénylési dokumentációt akár már a támogatási kérelem során be lehessen nyújtani.

A 1117/2016. (III. 9.) kormányhatározat intézkedése:

1. A 2014-2020-as programozási időszak során az európai uniós projektek értékelése objektív szakmai szempontok alapján felállított és nyilvános szaknévsorban vezetett állami értékelők által történik.

2. Az európai uniós források értékelése és elbírálása során alkalmazandó új rendszerre és szaknévsorra vonatkozó szabályozás, amely a Kormány politikai és társadalmi célkitűzéseivel összhangban, az Európai Bizottsággal megkötött megállapodásnak megfelelően erősíti a transzparens, szakszerű és célszerű forrásfelhasználást.

3. Mindezek elvégzésére a kitűzött határidő: 2016. április 15.

Vállalkozásunk fenti kezdeményezést is üdvözli, hiszen a népszerű pályázatokra történő többszörös túljelentkezések jelentős feladat elő állították a Nemzetgazdasági Minisztériumot, így mindenképpen pozitív, hogy felismerték leterheltségüket, és megoldást keresnek a problémára. Bízunk benne, hogy a jövőben a gyakorlatban is megjelenik a változás haszna, és jelentős mérséklődik a pályázatok elbírálásának ideje. Sajnos azonban egyelőre ismeretlen, hogy pontosan milyen kompetenciáknak, feltételeknek szükséges majd megfelelniük a bírálóknak. A pályázatok megfelelő bírálatához elengedhetetlen ugyanis a pályázati rendszer, az adott pályázati felhívás és a vonatkozó rendeletek, jogszabályok gyakorlati ismerete is.

 

Forrás: Portfolio.hu