Pályázati feltételek – Milyen alapfeltételeknek kell megfelelnie vállalkozásomnak?

Írta: RollingConsulting
Dátum: július 25, 2018
Kategória: Hírek

Vállalkozásunkhoz számtalan megkeresés érkezik pályázni vágyó vállalkozásoktól, magánszemélyektől, egyéb szervezetektől, ebből is látható, hogy Magyarországon hatalmas igény mutatkozik az Európain Uniós, vagy akár hazai pályázatokra. Azonban sok szervezet nem felel meg az alapvető pályázati feltételeknek – számukra foglaltuk össze ezeket az irányelveket cikkünkben.

Vállalkozásunk, a Rolling Consulting Group Kft. elsősorban mikro-, kis-és középvállalkozások, esetenként nagyvállalatok részére nyújt professzionális szakmai tanácsadást beruházási, innovációs projektjeik megvalósításával kapcsolatban. Ennek megfelelően cikkünkben a hazai KKV-k részére elérhető elsősorban GINOP pályázatok szempontrendszerét ismertetjük, vagyis azokat a pályázati feltételeket, melyeknek alapvetően szükséges megfelelni ahhoz, hogy pályázni tudjon vállalkozásunk.

Pályázati feltételek – Aminek meg kell felelni

A pályázni vágyóknak az alábbi feltételeknek szükséges megfelelni:

Egy lezárt, teljes üzleti év

Szinte minden pályázó esetében alapfeltétel, hogy a vállalkozásnak rendelkeznie szükséges legalább egy teljes, lezárt üzleti évvel. Mit is jelent ez a gyakorlatban?

  • Üzleti év: az az időtartam, melyről a vállalkozásnak beszámolót szükséges készítenie, az esetek többségében január 1-től december 31-ig tartó üzleti év, tehát megegyezik a naptári évvel, de bizonyos esetekben eltérhet ettől.
  • Teljes üzleti év: értelemszerűen az üzleti év lehet csonka abban az esetben, ha a vállalkozás első üzleti éve nem teljes, példával élve: amennyiben a vállalkozást 2018. július 25-én alapították, a 2018-as éve nem lesz teljes üzleti év. Teljes üzleti évről akkor beszélünk, ha az üzleti év 365 napot tesz ki. A példánál maradva az első, teljes üzleti év tehát 2019 lesz, így jó eséllyel 2020-ban pályázhatunk.
  • Lezárt üzleti év: lezárt üzleti évről akkor beszélünk, ha az üzleti év (jóváhagyott) beszámolóval is alá van támasztva. Hiába ért véget tehát 2020. januárjában már a 2019-es üzleti évünk, pályázni nem tudunk, csak a beszámoló jóváhagyását követően. A beszámolót legkésőbb minden év május 31-ig kötelező lezárni és közzétenni, de ezt természetesen hamarabb is megtehetjük.

Induló vállalkozások részére tehát általában nem elérhetők a pályázatok.

Átlagos statisztikai állományi létszám: legalább 1 fő

Gyakran félreértésekre ad okot a fenti alapszabály. Nem azt jelenti, hogy jelenleg, a pályázat benyújtásának pillanatában van munkavállaló a vállalkozásomban. A szabály szerint „a támogatási kérelem benyújtását megelőző legutolsó lezárt, teljes üzleti évben minimum 1 fő volt” a pályázó vállalkozás létszáma. Tehát – továbbra is a példánál maradva – ha 2020-ban van alkalmazotti létszámom, de 2019-ben nem volt, abban az esetben nem tudok pályázni. De mit jelent pontosan az átlagos statisztikai állományi létszám? Az átlagos statisztikai állományi létszám az éves átlagos állományi létszám a kiszámolt havi átlagos létszámadatok számtani átlaga, mely adatot általában tizedes nélkül, egész számként szükséges jelenteni (a kerekítés szabályainak megfelelően).

Fenti adatot pályázati szempontól a közreműködő szervezet a társasági adóbevallás alapján ellenőrzi, a nyomtatványnak általában az utolsó oldalán található meg az átlagos statisztikai állományi létszám. Ez a NAV 1729-es nyomtatvány, melyből a 17 az évet jelöli (2017), tehát a fenti példát folytatva 2020-ban a NAV 1929-es nyomtatvány vonatkozó oldalát szükséges majd benyújtanunk.

Kettős könyvvitelt vezető gazdasági társaságok

A kettős könyvvitel röviden azt takarja, amikor a vállalkozás a gazdasági eseményeket, változásokat, a tulajdonában lévő eszközökről és forrásokról nyilvántartást vezet, a könyvelés során egy gazdasági esemény mind eszközoldalon, mind forrásoldalon megjelenik. Továbbá ezek az események kétféle rendszerben is rögzítésre kerülnek: számlasoros és idősoros elszámolás.

A hazai vállalkozások döntő többsége megfelel fenti feltételnek, hiszen csak azoknak a vállalkozásoknak nem kötelező, akik csak alaptevékenységet folytatnak, vagy amelynek az alaptevékenységből, valamint a vállalkozási tevékenységből származó (ár)bevételének együttes összege két egymást követő évben, évenként az 50 millió forintot nem haladja meg. Ezen vállalkozások egyszerűsített beszámolót készíthetnek, ennek ellenére mégis sokszor a kettős könyvvitel vezetése mellett döntenek.

Mit jelen ez a gyakorlatban? Ha vállalkozásunk rendelkezik mérleggel (eszközök és források), valamint eredménykimutatással, abban az esetben lényegében kettős könyvvitelt vezetünk.

KKV minősítés – Mikro-, kis-és középvállalkozások

A GINOP pályázatok döntő részére önállóan kizárólag KKV-k, vagyis mikro-, kis-és középvállalkozások pályázhatnak:

  • Középvállalkozás: az a vállalkozás, melynek átlagos statisztikai létszáma 250 főnél kevesebb, ÉS éves nettó árbevétele nem több, mint 50 millió euró, VAGY mérlegfőösszege nem több, mint 43 millió euró.
  • Kisvállalkozás: az a vállalkozás, melynek átlagos statisztikai létszáma 50 főnél kevesebb, ÉS éves nettó árbevétele nem több, mint 10 millió euró, VAGY mérlegfőösszege nem több, mint 10 millió euró.
  • Mikrovállalkozás: az a vállalkozás, melynek átlagos statisztikai létszáma 10 főnél kevesebb, ÉS éves nettó árbevétele nem több, mint 2 millió euró, VAGY mérlegfőösszege nem több, mint 2 millió euró.

Fontos, hogy fenti feltételek közül kettőnek szükséges megfelelni. Tehát, a létszámra vonatkozó feltételnek mindenképpen szükséges teljesülnie, az árbevétel és a mérlegfőösszeg között feltétel csupán vagylagos, ezért csak az egyiknek szükséges teljesülnie.

Ezen felül az úgynevezett „kétéves szabály” is fontos szempont. Ha a vállalkozás adott évben túllépi a fenti értékeket, vagy elmarad azoktól, csak abban az esetben veszti el aktuális KKV minősítését, ha két egymást követő (teljes, lezárt) üzleti évben teszi ezt.

Saját tőke

Általános feltétel, hogy a pályázó vállalkozás saját tőkéje nem lehet negatív, és nem is csökkenhet a törzstőke jogszabályban meghatározott mértéke alá. Ez az érték jelenleg 50%. Természetesen mindez az utolsó teljes, lezárt üzleti évre vonatkozik.

NAV eljárás

Amennyiben a pályázó vállalkozás ellen a NAV, vagy annak elődszervezete, az APEH által indított végrehajtási eljárás van folyamatban a pályázat benyújtásának pillanatában, a vállalkozás nem jogosult a pályázaton való indulásra.

Kevésbé ismert, hogy van lehetőség a NAV-nál részletfizetési kérelmet benyújtani adósságukhoz, aminek birtokában már beadhatóvá válik a pályázat. Fontos továbbá, hogy nem csupán a pályázat beadásakor vizsgálható ez az elutasítási ok, hanem a pályázat benyújtása után is. Ugyanis, ha a benyújtás után az ellenőrzés pillanatában végrehajtási eljárás alatt áll a cég, akkor szintén elutasítással nézhet szembe a pályázó.

Nehéz helyzetben lévő vállalkozás

A nehéz helyzetben lévő vállalkozás az a vállalkozás, akire az alábbi feltételek közül legalább egy fennáll:

  • Saját tőkére vonatkozó kritériumok a fentiek szerint
  • Korlátolt felelősségi alapon működő társaság esetén törzstőkéjének több mint a fele nincs meg, és annak több mint egynegyede az előző 12 hónap során veszett el
  • Oyan társaság esetén, ahol legalább egyes tagok korlátlan felelősséggel bírnak a társaság tartozása tekintetében, a társaság könyveiben kimutatott tőkének több mint a fele nincs meg, és annak több mint egynegyede az előző 12 hónap során veszett el
  • Ha megfelel a kollektív fizetésképtelenségi eljárás külön jogszabályban foglalt kritériumainak,
  • Ha fizetésképtelenné vált, vagy külön jogszabály szerinti kollektív fizetésképtelenségi eljárást indítottak ellene
  • Amennyiben a vállalkozás megmentési támogatásban részesült és még nem fizette vissza a kölcsönt vagy szüntette meg a kezességvállalást, illetve szerkezetátalakítási támogatásban részesült és még mindig szerkezetátalakítási terv hatálya alá tartozik.
  • Olyan vállalkozás esetében, amely nem kkv, amennyiben az elmúlt két évben:
  1. a vállalkozás könyv szerinti adósság-saját tőke aránya 7,5-nél magasabb volt; és
  2. a vállalkozás EBITDA-val számolt kamatfedezeti rátája nem érte el az 1,0 értéket

Pályázati feltételek – egyéb általános feltételek

pályázati feltételek

Megvalósítás helyszíne – Budapest és Pest megye hátrányt élvez

Általánosságban elmondható, hogy a pályázatok nagy része nem támogatja a Közép-Magyarországi régióban megvalósuló fejlesztéseket. A Közép-Magyarország régió Budapestet és Pest megyét foglalja magában. A GINOP pályázatok minden esetben az úgynevezett vidéki régiókban pályázni kívánó vállalkozások számára szólnak: Dél-Dunántúli régió, Nyugat-Dunántúli régió, Észak-Magyarországi régió, Észak-Alföldi régió, Dél-Alföldi régió, Közép-Dunántúli régió. A Közép-Magyarországi régióban megvalósítandó fejlesztésre külön operatív program érhető el: Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) – azonban jelentősen korlátozott forrásokkal, kevés pályázattal.

De mit jelent a megvalósítási helyszín?

A projekt megvalósítási helyszíne az az ingatlan, ahol a projekt fizikailag is megvalósul. OIyan székhely, telephely vagy fióktelep, melynek cím be van jegyezve a pályázó vállalkozás cégkivonatába (a pályázat benyújtását megelőzően). Fontos továbbá, hogy valóban alkalmas is a projekt megvalósítására, tehát egy olyan fedett, közművekkel ellátott ingatlan, ahol a projekt megvalósítható és működtethető. Jelenlegi gyakorlat szerint a helyszín alkalmasságát már a pályázat elbírálása során is ellenőrzi a közreműködő szervezet, fényképek bekérésével.

Tevékenységi körök, fejlesztendő tevékenységek

A GINOP pályázatok döntő többségéhez tartozik egy lista, mely TEÁOR kód szerint tartalmazza azokat a tevékenységeket, melyek fejlesztése támogatható a pályázat keretében. Fejlesztendő tevékenység tehát az a tevékenység, melynek fejlesztésére irányul a projekt. Általában ezek között a tevékenységek között főleg termelő, gyártó tevékenység találhatók meg, ezért általánosságban elmondható, hogy kereskedelemmel, szállítással, szolgáltatásnyújtással foglalkozó vállalkozások részére kevés pályázati lehetőség adódik.

Fontos továbbá kiemelni, hogy a GINOP pályázatok keretében nem támogatott mezőgazdasági, árufuvarozási tevékenységek fejlesztése, így többek között gépjárművek sem szerezhetők be a pályázatok keretében.

Gazdasági adatok

Pályázati szempontból két alapfeltétel gyakori:

  • A pályázó vállalkozás árbevételét nem haladhatja meg az általa megvalósítani kívánt projekt. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha az utolsó lezárt, teljes üzleti évben 25 millió Ft volt vállalkozásunk éves árbevétele, ennél nagyobb nettó értékű projektre nem pályázhatunk. Például egy 50 millió Ft nettó értékű projekt megvalósítására nem adhatunk be pályázatot
  • A pályázó vállalkozás mérlegfőösszegét nem haladhatja meg a kívánt projekt. Ez a szabály szintén hasonló az árbevétel-szabályhoz, azonban már egyre több pályázat nem tartalmazza, csak az árbevételre vonatkozó kitételt.

 

Cikkünkben csak azokat az alapfeltételeket ismertettük, melyek alapvetően fontosak ahhoz, hogy vállalkozásunk potenciális GINOP pályázó lehessen, de természetesen fentieken túl még számos szempotnak meg kell felelnie mind vállalkozásunknak, mind projektünknek.